SATS avsl?rer fra trendrapport: Treningskundene forventer mer

Trodde du treningstrendene ble styrt av treningsbransjen? En trendrapport fra SATS viser at det er samfunnstrendene som i stor grad p?virker treningsvanene dine.
I takt med at befolkningen generelt forventer mer og ?nsker umiddelbar tilfredsstillelse, ?ker ogs? kravene til treningssentrene. Det kommer frem i h?stens Trendrapport fra treningssenterkjeden SATS. Konsekvensen er blant annet flottere treningssentre, mer salg av personlig trening og en teknifisering av treningen.
? Vi merker helt klart at mange av de som trener stiller h?yere krav og ser etter enkle l?sninger. Det bidrar til at vi stadig m? utvikle oss videre, forteller PR- og kommunikasjonssjef i SATS, Lars-Einar Petterson.
Normalisering av det eksklusive
Det som ansees som normalt og vanlig blant ?folk flest? i de nordiske landene er i endring. ?kt kj?pekraft, utdanningsrevolusjonen, informasjonssamfunnet og ?kt digital deltagelse har medf?rt en demokratisering av det som tidligere var forbeholdt eliten. Dette beskrives som en del av ?Den nye folkeligheten? som er basert p? studier fra analyseselskapet Vizeum i samarbeid med Isobar.
Forventer umiddelbar effekt
I treningsbransjen opplever man blant annet at flere ?nsker en rask effekt ? eller hvert fall f?lelsen av rask effekt. Et medlemskap p? et treningssenter eller kj?p av timer med personlig trener kan v?re gode eksempler fra treningsbransjen.
? N?r du kj?per 30 klipp med en personlig trener, s? ligger det underforst?tt i kortene at du kommer ut i den andre enden som et nytt og bedre deg. Du kj?per tjenesten i visshet/h?p om at resultatet henger sammen med kj?pet.
?nsker mer makt
I et samfunn der alt er tilgjengelig n?r som helst og n?r som helst, kommer det ogs? krav om ? ha kontroll ? overalt og alltid. Denne trenden ?pner opp for teknologi og tjenester som gir oss muligheten til ? m?le og holde kontroll p? v?re ?prosjekter?. I treningsbransjen merker man dette gjennom et uttall av treningsapplikasjoner, mer avanserte pulsklokker med GPS og behov for eksperthjelp fra en coach eller en personlig trener.
? I SATS har vi for eksempel lansert et omfattende trenings- og motivasjonsprogram som heter SATS You. Kombinasjonen av personlig trening, et skreddersydd treningsprogram og digitale hjelpemidler skal friste flere til ? komme skikkelig i gang med treningen ? en gang for alle.
Pent selger
Design har lenge v?rt et strategisk virkemiddel innen produktutvikling, og n? ser vi at dette for alvor gj?r seg gjeldene innen treningsbransjen. Tidligere var treningssentrene svette rom i d?rlige lokaler- og for spesielt interesserte. I l?pet av de siste ?rene har bransjen imidlertid tatt et stort l?ft og tilgjengeliggjort trening for folk flest. Moderne og pene lokaler bidrar til ? lokke flere p? trening, og et pent treningssenter fremst?r som bedre enn et stygt og slitt treningssenter. P? samme m?te fremst?r et stygt hotell et d?rlig hotell.
? Vi opplever at folk shopper trening, og at et nytt senter pirrer nysgjerrigheten og lysten til ? komme i gang med treningen. N?r de er inne m? vi bidra til at de fortsetter med treningen og lanserer derfor nye treningstilbud som pirrer ?shoppinggenet? og dermed bidrar til at flere trener mer og f?r bedre helse.
Kj?per oss fri
Et annet punkt som blir beskrevet i trendrapporten fra SATS, er ?Den frikj?pte forbruker?(Consumer Stories 2012), Ipsos MMI og OnLive Research. Vi kj?per oss fri fra de oppgavene vi ikke gidder, kan eller orker ? gj?re selv. Personlig trening er et godt eksempel, og de st?rste treningssenterkjedene melder om stadig st?rre omsetning av personlig trening.
? Medlemmene vil ha resultater med ikke aller ?nsker ? l?re seg alt om trening. En personlig trener tilrettelegger og styrer deg gjennom en effektiv trenings?kt. Vi merker at medlemmene er forn?yde med tilbudet og merker en markant vekst i omsetning hvert eneste ?r.
?nsker noe konkret
I f?lge rapporten ?Consumer Stories 2012? s?ker vi til det praktiske, ekte og konkrete. Dette beskrives som ?Den konkrete forbruker?. Dette vokser frem som en generell nostalgi for fortiden og som et verkt?y i en kompleks verden. Nordiske forbrukere setter pris p? klar tale fra politikere, ?rlige bedrifter og det naturlige. Innen trening ser vi derfor at flere ?nsker ? trene ?basic? og vi ser ulike varianter av sirkeltrening gjennom CrossFit, Bootcamp og annen funksjonell trening.
? P? SATS har vi for eksempel nylig lansert Transformer som er sirkeltrening pakket inn i et konsept med engasjerende personlige trenere og sytt og spennende utstyr. Vi ser med andre ord en god miks av det tradisjonelle og enkle i kontrast til det innovative og pene.
Se filmsnutt fra Transformer her:
https://www.sats.no/trening/gruppetrening/transformer/transformer/
Les informasjon om SATS You her:
https://www.sats.no/nyheter/sats-you/
For ytterligere informasjon, kontakt PR- og kommunikasjonssjef i SATS, Lars-Einar Petterson p? mobil 93448827. Bes?k ogs? v?r pressewebb her:
http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/sats-norge-as

Authors

Related posts

Top