Over 20 prosent har kj?rt med vinterdekk en hel sommer

Over 20 prosent av alle menn har kj?rt med piggfrie vinterdekk gjennom et helt ?r, uten ? bytte til sommerdekk, viser en fersk unders?kelse. ? ? kj?re med piggfrie vinterdekk p? sommeren kan rett og slett v?re livsfarlig, sier Frank Larsen fra Continental Dekk Norge.
I en fersk unders?kelse utf?rt av Infact for Continental Dekk Norge svarer 22,9% av alle menn at de minst en gang i livet har kj?rt et helt ?r med piggfrie vinterdekk ? uten ? bytte til sommerdekk om sommeren. Dette er et alarmerende h?yt tall med tanke p? at forskning fra Continental viser at det kan f? drastiske konsekvenser ? kj?re med piggfrie vinterdekk p? sommeren.
– Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Piggfrie vinterdekk p? sommeren har en lengre bremselengde enn sommerdekk, og ogs? kj?reegenskaper og presisjon svekkes betydelig, sier Dr. Andreas Topp, sjef for vinterdekkutvikling i Continental.
Uttalelsen st?ttes av Frank Larsen fra Continental Dekk Norge. Opplysningsr?det for Veitrafikken (OFV) testet sommerdekk mot nordiske piggfrie vinterdekk p? v?t asfalt.
– Ved brems fra 100 km/t hadde biler med de tre mest solgte piggfrie vinterdekkene p? det norske markedet hele 59 km/t ved det punktet hvor bilen med sommerdekkene stod stille. De brukte selvsagt samme bil, og disse tallene er alarmerende, sier Larsen.
Continental i Tyskland har ogs? gjort tester med sommerdekk og piggfrie vinterdekk tilpasset mellom-europeiske forhold, og testen viste at vinterdekkene hadde opptil seks meter lengre bremselengde ved br?bremsing fra 100 km/t. Med piggfrie vinterdekk for nordiske forhold hadde forskjellene blitt enda st?rre.
Presise kj?regenskaper, som ogs? er sv?rt viktig for ? unng? ulykker, blir ogs? merkbart d?rligere n?r man kj?rer med vinterdekk i sommertemperaturer.
– Vi har m?lt rundt 15% d?rligere styrepresisjon. Det vil si at i en unnaman?ver?velse hvor sommerdekkene ikke har noe problemer i 80 km/t, vil vinterdekkene slite i 70 km/t, sier Andreas Topp.
Selv for de som kun ferdes i bytrafikken, er vinterdekk p? sommeren er sv?rt d?rlig valg. I tillegg til ? v?re mindre sikre enn sommerdekk viser Continentals unders?kelser at de slites fortere, og p? varme dager har en rullemotstand som er 15% h?yere enn p? sommerdekk. Det vil si at bilen vil bruke 15% mer drivstoff.
– Derfor anbefaler vi sommerdekk i sommerm?nedene, og vinterdekk i vinterm?nedene, avslutter Topp.

Den vedlagte illustrasjonen viser bremselengde med sommerdekk og piggfrie vinterdekk beregnet for mellom-europeiske forhold.
Se denne videoen for mer informasjon:
http://www.youtube.com/watch?v=9KJ9nD6swF0With preliminary sales of ?32.7 billion in 2012, Continental is among the leading automotive suppliers worldwide. As a supplier of brake systems, systems and components for powertrains and chassis, instrumentation, infotainment solutions, vehicle electronics, tires, and technical elastomers, Continental contributes to enhanced driving safety and global climate protection. Continental is also an expert partner in networked automobile communication. Continental currently has more than 170,000 employees in 46 countries.

Authors

Related posts

Top