Oslo Maraton med Facebook-suksess

Danske Bank Oslo Maraton lyktes ikke bare med ? sette rekord med 23 500 deltakere l?rdag 21. september. Oslo Maraton lyktes ogs? stort med aktiv bruk av sosiale medier.

? Vi har opplevd et enormt engasjement p? sosiale medier ? og stadig flere melder seg p? via v?r Facebook-side, sier daglig leder Tony Isaksen i arrang?rklubben SK Vidar.
? Tidenes beste og mest vellykkede Oslo Maraton, konkluderte daglig leder Tony Isaksen i SK Vidar etter at ?rets folkefest i Oslos gater var vel i havn. N? har han ogs? gjort oppsummeringen p? arrangementets bruk av sosiale medier.
Antall f?lgere p? Facebook-siden har ?kt fra 10 000 i januar 2013 til over 18 000 i dag. Dokumentasjon viser at hele et snitt p? 83 prosent av f?lgerne f?r med seg hvert innlegg som publiseres p? Facebook-siden. Hvert innlegg f?r i gjennomsnitt 376 ?likes?, 32 kommentarer og blir delt i snitt 19 ganger.
-Dette er ogs? langt bedre resultater enn det vi hadde forventet ? f?. Sosiale medier som Facebook og Instagram er blitt stadig viktigere for arrangementet v?rt, sier Tony Isaksen.
Sosiale medier har v?rt viktig i henhold til ? engasjere og inspirere f?lgerne, ?ke interessen rundt l?pet for b?de l?pere og tilskuere, gi dem f?lelsen av ? v?re med p? noe felles og ikke minst gi f?lgerne v?re en dypere tilh?relighet og lojalitet med et n?rmere og mer personlig forhold f?r, under og etter arrangementet sier, Nicoline Sundt som er ansvarlig for sosiale medier i Danske Bank Oslo Maraton.
Daglig leder St?le Lindblad i Areca AS, som har sosiale medier som spesialomr?de, er sv?rt imponert over resultatene Danske Bank Oslo Maraton har oppn?dd.
-I gjennomsnitt n?r bedrifter ut til 18 % av sine f?lgere n?r de poster noe p? Facebook. At Oslo Maraton n?r ut til 83 % er en bekreftelse p? at de har klart ? skape et helt unikt engasjement, sier Lindblad.
Videre viser resultatene at 1300 av p?meldingene til ?rets utgave av Danske Bank Oslo Maraton kom via Facebook-siden. Cirka halvparten av de 750 startnumrene som ble omregistrerte, ble kj?pt og solgt via samme Facebook-side.
-De gode resultatene Oslo Maraton kan vise til i sosiale medier er helt unike. Man har ikke bare skapt et stort engasjement, men ogs? klart ? konvertere dette til konkrete resultater. SK Vidar har 100 % fokus p? ? gj?re Oslo Maraton til en opplevelse for b?de deltakere og publikum, og har forst?tt hvordan sosiale medier kan bidra til dette, sier Lindblad.
Og daglig leder Tony Isaksen i SK Vidar kommer til ? legge enda mer vekt p? sosiale medier i sin kommunikasjon i tiden fremover.
-Vi tror at ?kningen av p?meldinger til Danske Bank Oslo Maraton vil doble seg via Facebook for neste ?rs utgave av folkefesten v?r. Aktiviteten p? sosiale medier blir stadig st?rre. Vi ?nsker derfor ? ?ke aktiviteten p? dette omr?det, sier Isaksen.
For mer informasjon, kontakt PR- og markedssjef Siri Wormdahl i SK Vidar p?
mobil 48 41 41 41.
Bilde: Daglig leder Tony Isaksen i SK Vidar

Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.
SK Vidar best?r av bueskytter- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen st?r for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubber.
Hovedm?let til klubben er ? ta vare p? og utvikle ut?vere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.
Klubben er kjent for store arrangementer som Danske Bank Oslo Maraton og Exxon Mobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene f?r klubben inntekter til den idrettslige satsningen.
I tillegg arrangerer vi Hyundai Grand Prix p? Bislett Stadion.
V?rt ungdomstilbud best?r i tillegg av Friidrettsskolen.

Authors

Related posts

Top