Nissan LEAF? NISMO RC (Racing Competition) tar nullutslippsstrategien til en ny arena – racerbanen

? Spesialbygd prototype forvandler standard Nissan LEAF komponenter og teknologi til et dramatisk karbonkarosseri klart for racing –
Bilnavnet en finner like under den justerbare spoileren bak p? kj?ret?yet er Nissan LEAF?. Drivlinjen er en 100 % nullutslipps lithium-ion batteridesign, lik den en finner i verdens f?rste rimelige EL-bil ment for massemarkedet. Og til tross for mangelen p? bakd?rer, baksete, bagasjerom, lydsystem, navigasjon, tepper og andre komfortelementer er det helt klart en familielikhet. Men det er der likhetene mellom produksjonsutgaven av Nissan LEAF og Nissan LEAF NISMO RC slutter. Slik det indikeres av ?RC? ? som st?r for Racing Competition ? er denne elektriske bilen, som gjorde sin verdensdebut ved New York International Auto Show, spesialbygd for ? gi en ny betydning av begrepet ?Racing Green?.
Nissan LEAF i passasjerutgaven var allerede en verdensleder i nullutslippsproduksjonsbiler da den ble lansert i USA, Europa og Japan mot slutten av 2010, og Nissan ser n? mot racingverdenen som en m?te ? fremheve det tilsynelatende utappede potensialet i elektriske biler.
?Ved ? kombinere talentene i NISMO, Nissans ber?mte motorsportsgruppe og ingeni?rene bak noen av selskapets Super GT og FIA GT1 racing team vil Nissan LEAF NISMO RC fungere som et rullende laboratorium for den stadig akselererende utviklingen av EV-er og aerodynamiske systemer. I tillegg til ? v?re en plattform for utviklingen av nye gr?nne motorsportsserier,? sa Carlos Tavares, formann i Nissan Americas da han talte til New York International Auto Show.
Den nye elektriske racerbilen vil trolig gj?re en rekke spesielle opptredener p? ulike motorsportsstevner i 2011, mens selskapet fortsetter ? utforske sin pionerinnsats innenfor nullutslippskonkurransebilserien i ?rene som kommer.
En seri?s racing-maskin

Nissan LEAF NISMO RC er utviklet og konstruert som er ordentlig racing-maskin, noe som starter med et selvb?rende karosseri i karbonfiber. Delene karosseriet best?r av omfatter; en demonterbar front og bakdel, faste vinduer, LED hovedlys og baklys og justerbar spoiler bak. Racing-versjonen med 2 d?rer bygger p? den unike eksteri?rstylingen til en standard Nissan LEAF, og er utviklet av Nissan Global Design Center i Japan. En spesiell 4-lags Pearl White lakk med bl? NISMO/Zero Emission grafikk utgj?r resten av eksteri?ret.
Med tanke p? de ytre m?lene har racing-bilen om lag 10 cm kortere akselavstand, i tillegg til ? v?re 2 cm lengre og 17 cm bredere. Den st?rste forskjellen er imidlertid h?yden, der NISMO RC er ca. 35 cm lavere enn en standard Nissan LEAF. Bakkeklaringen er begrenset til 6 cm, sammenlignet med 16 cm for standardbilen, og med sine knappe 1000 kg veier bilen 40 prosent mindre enn standardbilen.
Konstruksjonen av NISMO RC er ogs? markant forskjellig fra standardbilen, som kan sees gjennom den midtplasserte batteripakken, den elektriske motoren og inverteren ? som gir bakhjulsdrift i stedet for Nissan LEAFs normale forhjulsdrift. NISMO RC er satt opp med et hjuloppheng med doble triangelarmer foran og bak, samt justerbar bremsebalanse som vil styres av f?reren. Den kj?rer p? 18-tommers 6-eikers felger og P225/40R18 Bridgestone racing-dekk.
Akkurat som standard Nissan LEAF f?r NISMO RC kraften fra et lithium-ion batteri som er satt sammen av 48 kompakte moduler og en kraftig 80 kW AC synkronmotor med h?y respons som genererer 107 HK og 280 Nm dreiemoment. Den lades opp til 80 prosent av full kapasitet p? 30 minutter ved hjelp av hurtigladeporten som er plassert inni motorrommet bak. Og ulikt andre konkurransebiler har ikke NISMO RC noe eksosr?r og eksoslyd, ei heller utslipp av CO2 eller andre drivhusgasser mens den kj?rer.
Under de forel?pige testene akselererer NISMO RC fra 0 til 100 km/t p? 6,85 sekunder og har en topphastighet p? rundt 150 km/t. Under racingforhold forventes bilen ? ha en kj?retid p? om lag 20 minutter.
?Enkelte er av den oppfatning at elektriske biler eller litt kjedelige, og at bilentusiastene ikke helt lar seg overbevise, men dette er definitivt ikke tilfelle med verken Nissan LEAF eller Nissan LEAF NISMO EC,? la Tavares til. ?Eiere av Nissan LEAF har tatt imot denne nullutslippsteknologien, og vi tror at det samme potensialet finnes i motorsportsverdenen ogs?, og Nissan er stolte over ? v?re f?rst p? startstreken p? denne arenaen.?
###
For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Frode Langli, Marketing Manager, Nissan Nordic Norge, +47 916 89 683, [email protected]
Om Nissan Nord-AmerikaI Nord-Amerika omfatter Nissans virksomhet styling, design, teknisk utvikling, finansiering for forbrukere og bedrifter, salg og markedsf?ring, distribusjon og produksjon. Nissan arbeider milj?vennlig med prosjektet Nissan Green Program 2010 og mottok utmerkelsen 2011 ENERGY STAR? Partner of the Year b?de i 2010 og 2011 av U.S. Environmental Protection Agency. Mer informasjon om Nissan i Nord-Amerika, samt den komplette serien av Nissan- og Infinitibiler finner du p? nett ved ? bes?ke www.NissanUSA.com og www.Infiniti.com.
Om Nissan
Nissan Motor Co. Ltd., Japans nest st?rste bilprodusent i volum, har sitt hovedkvarter i Yokohama og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 150.000 ansatte globalt og selskapet leverte mer enn 4 millioner biler til sine kunder i 2010.
Med et sterkt engasjement i ? utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie av drivstoffeffektive lavutslippsbiler, under varemerkene Nissan og Infiniti. Nissan er en pioner innenfor nullutslippsmobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den f?rste rimelige helelektriske bilen for massemarkedet. Dette resulterte i en rekke prestisjetunge internasjonale anerkjennelser, som toppet seg da LEAF ble k?ret til ?rets Bil i Europa 2011.
For mer informasjon om v?re produkter, tjenester og engasjement for b?rekraftige l?sninger kan du bes?ke hjemmesiden v?r p? http://www.nissan-global.com/EN/ .
Om Nissan i EuropaNissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsf?ring. I kalender?ret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og ?st-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.

Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.

Authors

Related posts

Top