Internett, Apps og Music Downloads ? Alt blir en del av kj?returen!

Hanover, juni 2011 – Hopp inn i bilen, ta av og ?let the good times roll?: Tidligere generasjoner likte rett og slett ? kj?re for ? kj?re. Men de likte ogs? skinnende krom, integrert musikkanlegg, skinnseter og naturligvis motorkraft.
For den yngre generasjon er dette ikke lenger nok, det stilles krav til en annen rekkef?lge n?r det kommer til bil og bilkj?ring. Surfing p? Internett, nedlasting av programvare /apps under kj?ring og ? kunne kommunisere med andre p? veien er viktige aspekter for aldersgruppen 18 til 25.

En bil med nettverk interesserer. Dette er konklusjonen fremkommet i en studie med tittelen “iCar: Den yngre generasjonen og den nettverksbaserte bilen” utf?rt av Center of Automotive (CoA) ved Bergisch Gladbach University of Applied Sciences. I f?lge studien har p?litelig Internett-tilgang blitt en forutsetning for unge bilkj?pere. Mer enn halvparten av de spurte ?nsker ikke bare ? lytte til musikk. De ?nsker ogs? ? umiddelbart kunne laste ned aktuelle sanger fra bilradioen. Mer enn 30 prosent ?nsker ? kunne sende e-post mens du er p? veien ? eksempelvis via stemmeoppf?ring – og ? kunne komme i kontakt med venner via sosiale nettverk som Facebook. Likeledes av topp interesse mens de kj?rer er informasjonsapps om priser og ?pningstider for utesteder og butikker i nabolaget. Mer enn 40 prosent ?nsker videre ? v?re i stand til ? ringe p? internett (Skype) mens de kj?rer.

Halvparten av de mellom 18 og 25 ser p? et nettverk som en kontrollbase i bilen som tillater dem ? f? tilgang til Internett, laste ned applikasjoner og surfe p? nettet nesten ubegrenset. Ca en tredjedel sier de ikke ser p? en bil som “nettverket” med mindre bilen kan kommunisere med andre kj?ret?y, advarer biler bak den, for eksempel p? slutten av en stillest?ende k?. Det overraskende er kanskje at yngre mennesker er ogs? villig til ? bruke mer p? et bilkj?p for ? ha dette tilgjengelig.

Continental er klar over denne type krav og ?nsker. Som et svar, har selskapet utviklet AutoLinQ konseptet. Det gj?r et bredt spekter av i biles ?infotainment? og Internett-tjenester tilgjengelig. For eksempel kan ulike programmer/apps n?s via stemmeoppf?ring mens du kj?rer, og dermed langt tryggere benyttes. Sj?f?ren kan for eksempel ha stemmeopplesning av e-post og tale tilbake et svar.

En app som identifiserer musikk som spilles p? radio kan laste den inn i musikkbiblioteket. En ?buddyfunksjon? som forbedrer kj?ring og bekvemmelighet vurderes ogs?. Det sosiale nettverket kan inneholde et nettverk med et infotainment-system som gj?r at bilens navigasjon for eksempel kan finne plasseringen av sj?f?rens venner. Sj?f?ren kan ringe dem opp direkte, og basert p? gjeldende trafikkinformasjon, ta den korteste ruten til der de er.

Dr. Stefan Bratzel, professor ved FHDW i Bergisch Gladbach og leder for Center of Automotive, bekrefter viktigheten av en nettverksbasert bil for unge mennesker: “Det er sant at den yngre generasjonen ser p? nettverket som en sv?rt viktig sak. Alt kommer ned til behovet for ? utvikle kj?ret?yspesifikke nettverkstjenester. Disse m? skape merverdi i bilen – mer enn hva en iPhone eller smartphone allerede gir og p? en tryggere m?te”.
Enno Pflug
External Communication Division Interior
Continental Automotive GmbH
Sodener Strasse 9
D-65824 Schwalbach/Taunus
Phone: +49 6196 87 2515
Fax: +49 6196 87 79 2515

[email protected]
—————————
Denne pressemeldingen er en oversettelse. For original pressemelding, se link.

Med en omsetning p? rundt 25,5 mrd euro i 2010, er Continental en av verdens st?rste leverand?rer til bilindustrien. Som leverand?r av blant annet bremsesystemer, chassis-komponenter, bilelektronikk, dekk, sikkerhetssystemer og tekniske slanger bidrar Continental til ?kt trygghet i trafikken samt global klimasikkerhet. Selskapet er ogs? en partner i fremtidens nettverkskommunikasjon mellom biler. Continental har 149.000 ansatte i 46 land.

Authors
Top