Hva er en prestasjonskultur verdt for en nasjon?

F?r jul gjennomf?rte Olympiatoppen en annonsekampanje der de blant annet satte s?kelyset p? hva en prestasjonskultur er verdt for en nasjon. En analyse gjennomf?rt av Mediapilot viser at gode norske idrettsprestasjoner gir en svimlende h?y PR-verdi.
Analysen baserer seg nettbaserte medier i Europa, og sl?r fast at ti av de mest profilerte norske vinteridrettsut?vere til sammen genererte en estimert PR- verdi p? 168 470 000 kroner i januar m?ned, ekskludert Norge. Dette bekrefter at norsk vinteridrett ogs? er mye skrevet om utenfor Skandinavia, og at populariteten til norske idrettspersonligheter ogs? er h?y utenfor landets grenser. Flere norske selskaper som operer p? internasjonale markeder har innsett dette, og bruker derfor store ressurser p? ? f? merkenavnet synlig p? norske idrettsprofiler som presterer p? et internasjonalt toppniv?, som Petter Northug og Aksel Lund Svindal.
Gir god reklame

– Noe av den beste reklamen for Norge som nasjon, f?r vi gjennom gode idrettsprestasjoner i internasjonale arrangementer. H?y mediedekning og stort publikum, kombinert med gode resultater er god reklame b?de for sponsorer og Norge. Bedre resultater resulterer alltid i bredere mediedekning, som igjen gir mer reklame for Norge, og nordmenn er jo flinke, sier analytiker i Mediapilot Ingunn V?landsmyr.
B?de Aksel Lund Svindal og Petter Northug er begge mye omtalt i Europa, men i Norge er Petter Northug omtalt dobbelt s? mye i januar som Aksel Lund Svindal. Northug har i perioden oppn?dd en estimert PR-verdi p? nesten 40 millioner kroner, bare i Norge.
-Assosiasjonene mellom norske idrettsprofiler og Norge som nasjon er sterke, og det er absolutt god reklame for b?de norsk handel og turistn?ring n?r norske ut?vere presterer i internasjonale arrangementer, sl?r V?landsmyr fast.
Analysen er basert p? 5779 redaksjonelle artikler fra f?lgende land:
Tyskland
Polen
Russland
Storbritannia
Sverige
Danmark
Slovenia
Italia
Finland
Frankrike

Mediapilot er Nordens eneste frittst?ende medieanalyseselskap. Gjennom ? analysere kundens mediebilde p? redaksjonelle og sosiale medier kan virksomheten p?virkes, og l?nnsomheten forbedres. Selskapet har sitt hovedkontor i Stockholm, men har og kontor i Oslo. Totalt teller MediaPilot over 30 ansatte, hvorav fem i Norge – et antall som stadig ?ker.

Authors

Related posts

Top