Goodyear fester grepet med smarte vinterdekk

Goodyear er i frontlinen med sin utvikling av fremtidens vinterdekk. Prosessen med ? utforme den nye generasjonen av smarte vinterdekk er basert p? en helt ny teknologi, og foreg?r p? Goodyear Innovation Center in Luxemburg (GIC*L).
? De nye vinterdekkene vi lanserer n?, er begynnelsen p? fremtidens vinterdekkteknologi. Den nye generasjonen med nordiske vinterdekk demonstrerer Goodyears fokus p? sikkerhet, forklarer Peter Dahlberg, prosjektleder for Fundamental Winter Tire Technology.
Peter Dahlberg er ingeni?r med en Master of Science-grad i materialfysikk fra Universitetet i Uppsala, og begynte ? arbeide som dekkdesigner for Goodyear i 1997. I dag er Peter ansvarlig for arbeidet med ? utvikle fremtidens vinterdekkteknologi.
? Vinterdekk er de mest krevende og komplekse dekkene ? utvikle. Utfordringen ligger i ? tilpasse dekkenes materiale, m?nster og konstruksjon til ulike f?reforhold og temperaturer, og samtidig bevare den skj?re balansen mellom kj?reegenskaper og sikkert veigrep, forklarer Peter Dahlberg.
Den eneste m?ten ? skyve denne balansen til h?yere niv?er p?, er ? bruke helt nye teknologier, og den prosessen har g?tt raskt fremover innenfor Goodyears vinterdekkutvikling de siste ?rene. Lanseringen av UG Ice+, det nye piggfrie nordiske vinterdekket, er et resultat av fokusert forskning og begynnelsen p? en ny ?ra innen vinterdekk. Dekket ble utviklet for ? oppfylle den store ettersp?rselen etter piggfrie vinterdekk med gode kj?reegenskaper p? det russiske og nordiske markedet. Responsen i motorpressen var overveldende.
Den kommende generasjonen av vinterdekk fra Goodyear er basert p? de samme prinsippene, men med ekstra hjelp fra helt nye teknologier for ? kunne videreutvikle det smarte vinterdekket enda mer.
? Tanken bak fremtidens vinterdekk er at de m? fungerer like godt og trygt under ulike forhold og p? varierende underlag. De m? ha evnen til ? f?le n?r de skal v?re stive og n?r de skal v?re myke og n?r de skal kompensere for endringer i underlaget, og de m? ha gode kj?reegenskaper b?de for h?y fart p? bare motorveier og for glattere f?re, sier Peter Dahlberg.
Piggdekkene g?r ogs? gjennom en videreutvikling, og Goodyear arbeider med ? utvikle mer effektive pigger som gir maksimalt grep og minimal innvirkning p? milj?et. I omr?der med virkelig t?ft, nordisk vinterklima med mye is og sn? er piggdekkene fremdeles viktige for ? kunne kj?re trygt og sikkert.
? S? langt har piggen v?rt en rund liten ting som stikker ut av dekket, men Active Stud-teknologien er begynnelsen p? v?r fremtidige utvikling. Vi tar n? et stort skritt p? veien mot fremtidens piggdekk med utvikling av nye former og materialer, sier Peter Dahlberg.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.
Vedlagte filer
Word-dokument

Authors

Related posts

Top