Goodyear EfficientGrip – Kombinerer drivstoff?konomi med sikkerhet

Milj?et er viktig b?de for forbrukere og organisasjoner n?r de skal velge ny bil. Men 19 av 20 tror at de m? velge mellom det ? spare drivstoff og det ? redde liv. I henhold til det nordiske milj?merket “Svanen” finnes det bare ett dekk p? markedet som oppfyller kravene for b?de milj?vennlighet og h?yt sikkerhetsniv?, nemlig Goodyear EfficientGrip. Dette dekket, som har v?rt p? markedet siden 2009, har satt en ny, h?y standard for dekk, med lavt drivstofforbruk og mindre innvirkning p? milj?et kombinert med lav rullemotstand og sv?rt gode bremse- og kj?reegenskaper p? v?tt underlag.
– Rullemotstanden for et dekk m? aldri g? p? bekostning av sj?f?rens sikkerhet. Goodyear EfficientGrip har satt den nye sikkerhetsstandarden for drivstoffbesparende dekk. Det vil bli det naturlige valget for forbrukere som ikke vil ofre h?y sikkerhet under kj?ring n?r de skal kj?pe milj?vennlige dekk til bilene sine, sier Magnus Lord-Arenander, produktspesialist hos Goodyear Dunlop Nordic.
Kriteriene for ? f? det nordiske milj?merket ble betydelig endret og styrket i 2010, da EfficientGrip for andre gang, som eneste dekk i verden, ble tildelt svanemerket. Blant andre kriterier et milj?merket dekk m? oppfylle, m? det ha lavt innhold av h?yaromatiske oljer, lav rullemotstand, lavt st?yniv?, god og h?y sikkerhet, lite kvantum og lav konsentrasjon av l?semidler, bly, kadmium osv., samt liten avfallsproduksjon og lavt forbruk av energi og vann under produksjonen.
Goodyear EfficientGrip ble testet av den uavhengige sertifiseringsorganisasjonen TÜV SÜD Automotive, som konkluderte med at dekket utklasser konkurrentene med 13 % lavere rullemotstand, 2 % kortere bremsestrekning p? b?de t?rt og v?tt underlag og 13 % lavere dekkrelatert drivstofforbruk, eller 1,9 % reduksjon i samlet drivstofforbruk.
De samme testene avsl?rte at EfficientGrip ogs? er mer ?konomisk for f?reren. Montert p? en frittrullende aksling kunne det rulle 49 % lenger enn de beste av de andre dekkene. Det samme m?let for dekkene p? drivakslingen er 8 % lengre levetid.
En forklaring p? Goodyear EfficientGrips overlegenhet er selskapets nyeste teknologiske nyvinning, FuelSaving-teknologien, som med f? ord kan forklares som utviklingen av avanserte gummiblandinger, nyskapende dekkstruktur og nye produksjonsteknikker, som til sammen har spart inn 10 % av dekkets samlede vekt. Dette er fakta som resulterer i bedre kj?relengde og lavere CO2-utslipp og et bedre milj?, men uten at det g?r p? bekostning av sikkerheten.
__________________
1. GfK, 2010
2. Du finner kriteriene p? www.svanen.se, lisens nr. 366008
3. Sammenlignet med gjennomsnittet for fire ledende konkurrenter. Testet av TÜV SÜD Automotive i mars 2009. Dekkst?rrelse: 205/55R16. Testbil: VW Golf. Rapport nr. 76236753. Dekkene st?r for gjennomsnittlig 20 % av bilens drivstofforbruk. En reduksjon p? 13 % i dekkrelatert drivstofforbruk vil gi en samlet reduksjon i drivstofforbruket p? 1,9 %.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Authors

Related posts

Top