Fremtidens bildekk blir ?smarte?

Elektronikken er i ferd med ? innta konvensjonelle bildekk. Om ikke lenge vil innebygde sensorer i dekkene kunne lese av b?de lufttrykk, vektbelastning og m?nsterdybde.
Et n?rt samarbeid mellom elektronikk- og dekkutviklere hos Continental fortsetter ? b?re frukter. Den internasjonale bilutstyrsleverand?ren er for tiden i ferd med ? utvikle spesielle sensorer som innen kort tid vil v?re i stand til blant annet ? m?le m?nsterdybden i dekk.
? ha oversikt over m?nsterdybden er en viktig sikkerhetsfaktor, sier Andreas Wolf , leder av forretningsenhet Body & Security i Continental.
? Det er ikke uten grunn at lovgivere over hele verden definerer en minimumsgrense for m?nsterdybde for sikker kj?ring. Med den nye teknologien vil vi snart v?re i stand til enkelt ? avlese m?nsterdybde elektronisk ved hjelp av sensorer innebygd i dekkene, noe som er mulig med intelligent programvare, sier Andreas Wolf.
Programvaren m?ler m?nsterdybde ved ? f?lge gradvise endringer i dekkenes rotasjon. Dette skjer ved hjelp av sensorer som m?ler dekkets form og regner seg frem til slitasjen i dekket. Trykksensorene, som lenge har v?rt testet av Continentals ingeni?rer, er planlagt ? v?re ferdig utviklet og tilgjengelige p? markedet fra 2017 for bilmodeller med luftktrykk overv?kningssystem installert ( TPMS ).

Dekk blir intelligente
Med innf?ringen av de f?rste lufttrykksensorene i 2002 tok Continental det f?rste steget mot ? gj?re bildekkene intelligente. Siden da har bilister hatt mulighet til ? elektronisk overv?ke lufttrykket i dekkene, en teknologi som fra 1. november 2014 blir lovp?lagt for nyregistrerte personbiler i EU. Sensorene bidrar til ? sikre optimalt lufttrykk, noe som forlenger levetiden p? et dekk, reduserer drivstofforbruk og gir sikrere kj?ring med bedre veigrep.
Continental jobber i dag med bilprodusenter over hele verden for ? utvide funksjonene som lufttrykksensorene gir. En annen egenskap som er under utvikling, er registrering av belastningen. Programvaren kan her registrere belastningen dekkene er utsatt for og sammenlikne dette med tillatt totalvekt p? kj?ret?y. Dette er viktig fordi kj?reegenskapene endres radikalt n?r belastningen ikke st?r i samsvar med dekkenes lufttrykk og b?reevne. P? sikt vil sensorer av denne typen gi tryggere og mer milj?vennlig kj?ring.

Med en omsetning p? ? 33.3 milliarder i 2013, er Continental blant de ledende leverand?rer til bilbransjen over hele verden. Som leverand?r av bremsesystemer, systemer og komponenter for drivverk og chassis, instrumentering, infotainment l?sninger, kj?ret?y elektronikk, og dekk, bidrar Continental til ?kt kj?resikkerhet og globalt klimavern. Continental har i dag mer enn 182 000 medarbeidere i 49 land.

Authors
Top